Povinné ručení & nejezdíte?

21.6.2018

V České republice loni přibylo 236 000 vozidel se sjednaným povinným pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla. Podle údajů České kanceláře pojistitelů (ČKP) má povinné ručení 7,8 milionu vozidel, ale téměř 130 000 motoristů tuto zákonnou povinnost neplní. Ročně pak způsobí 2500 nepojištěných škod za stovky milionů korun, které jsou hrazeny z garančního fondu.

Důvodů, proč lidé porušují zákon, je celá řada. Někteří si své jednání dobře uvědomují, zatímco jiní o porušení zákona možná ani nevědí. Jedná se např. o vozidla, která nejsou používána. Od nového roku totiž zaplatí příspěvek do garančního fondu všichni, kteří mají auto zapsané v registru vozidel, ale nemají ho pojištěné.

Pozor by si měli dát i majitelé, kteří se rozhodnou své auto prodat. Při prodeji vozu se prodávající často spoléhá na to, že kupující zařídí zápis změny vlastníka na registru na základě plné moci. Jenže, co když to neudělá a přestane reagovat? „Prodávající se pak bez dokladů a bez auta dostává do pasti. Musí složitě dokazovat, že už není vlastníkem vozu, pokaždé když dostane pokutu například od policie nebo výzvu k úhradě příspěvku do garančního fondu“. Není přitom nic jednoduššího než si zápis na registru sám zařídit.
Značky musí být v depozitu
Lidé si neuvědomují, že porušují zákon, ani když mají doma v garáži staré auto, se kterým už nejezdí. Myslí si totiž, že nemusí platit povinné ručení. Ale to je omyl. Podle zákona musí mít povinné ručení všechna vozidla registrovaná pro provoz, tedy i ta, která nejezdí v silničním provozu. „Každý motorista, který nechce vozidlo používat, může odevzdat značky do depozitu a odstranit ho z pozemní komunikace. Navíc od loňského roku lze značky odevzdat kdekoliv i mimo trvalé bydliště.
Povinné ručení si musíte hlídat
Povinnost přitom dopadá i na majitele, kteří nepojízdné vozidlo rozebrali. Ti musí předložit doklad o jeho ekologické likvidaci, aby mohlo být vozidlo v registru zapsáno jako zaniklé. Pokud si nejste jisti, jestli máte vozidlo řádně pojištěno, zadejte svoji registrační značku do formuláře na webu www. ckp.cz.
Co dělat, když přijde výzva k úhradě?
„Pokud lidé výzvu obdrží, je to pro ně signál, aby si dali povinné ručení do pořádku a předešli násobně vyšším částkám v případě škody, kterou by nepojištěným vozidlem mohli způsobit“. Platbu za nepojištěné období můžete provést jednoduše pomocí mobilního bankovnictví a QR kódu, platební kartou či klasickou složenkou. Výši příspěvku určuje vyhláška ministerstva financí podle druhu vozidla, např. u osobního automobilu typu Škoda Fabia 1,2 činí 35 Kč na den. Pokud s příspěvkem nesouhlasíte, stačí doložit potřebné dokumenty, které zašlete ČKP.

Cena povinného ručení dosáhla svého dna
Dle podrobné analýzy ČKP už může cena povinného ručení dále klesat pouze na úkor dalšího prohlubování ztrát. Od roku 2010 průměrné pojistné pokleslo v dnešních cenách o 24 procent, zatímco průměrná škoda stoupla o 47 procent. Před rokem pojišťovny tratily zejména u rizikových segmentů, dnes se tento trend týká celého trhu s povinným ručením. Tyto velmi negativní výsledky ovlivňuje dlouhodobý pokles průměrného pojistného a stále rostoucí výše škod.

Zdroj: deník PRÁVO, 14.4.2018

Revize vašeho pojištění vozidla: klikni zde pro kontakt 🙂


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *