Úvěr & tajemství BONITY
22.8.2017
Jak u banky zabodovat a získat úvěr
Tajemství je schováno ve vaši bonitě. BONITA, jinak řečeno hodnocení vaši schopnosti splácet úvěr – vyjadřuje se číselnou hodnotou, která je výsledkem takzvaného scoringu (získáte skóre). Dosažené skóre je součtem hodnocení předem stanovených kritérií a určuje, zda od banky dostanete úvěr a za jakých podmínek. Podtrženo a sečteno, bonita vyjadřuje vaši schopnost dostát svým závazkům. Je to vaše důvěryhodnost vyjádřená v konkrétní číselné hodnotě.
Pro banku je bonita důležitá především proto, že jí na základě dostupných informací pomáhá vyčíslit a zároveň minimalizovat riziko, že její klienti nebudou schopni řádně a včas hradit splátky úvěru, nebo ho neuhradí vůbec. Pro vás je bonita základním faktorem úspěchu v žádosti o úvěr. Dosažené skóre určuje, jak důvěryhodný a spolehlivý klient pro banku jste, a tedy i za jakých podmínek od banky dostanete úvěr.
půjčku přeplatíte na úrocích. Platí to ale také naopak. Proč to tak je? Čím nižší je vaše bonita, tím vyšší riziko banka podstupuje, pokud vám poskytne úvěr. Aby si banka riziko, že nebudete schopni úvěr splácet, „pojistila”, nabídne vám úvěr s vyšším úrokem. Riziko si tak kompenzuje vyššími úrokovými výnosy z poskytnutého úvěru.
penzijní spoření, splátky leasingu či alimenty. Do výdajů se započítávají i splátky z dalších úvěrů (pokud nějaké další máte). PLATEBNÍ MORÁLKA a vaše ÚVĚROVÁ HISTORIE mohou vaši bonitu ovlivnit oběma směry. Pokud dlouhodobě splácíte své závazky včas (máte dobrou platební morálku), má to přirozeně pozitivní vliv. Pokud naopak máte z minulosti nějaký ten „škraloup”, připravte se, že vaše bonita bude nižší. O tom, jak splácíte, má vaše banka dokonalý přehled díky úvěrovým registrům. ÚVĚROVÉ LIMITY na kontokorentních účtech nebo kreditních kartách hrají při určování bonity větší roli, než se může zdát. Sama možnost „jít na účtu do minusu” je pro banky to samé, jako byste si fakticky vzali úvěr. A nezáleží na tom, zda z kreditní karty skutečně čerpáte peníze. Banka vychází z předpokladu, že dnes si nemusíte půjčovat nic, zítra můžete vyčerpat všechny peníze. PRVEK ŽIVOTNÍHO MINIMA Banka vždy od vašich příjmů, které jí budete muset doložit, vždy odečítá životní minimum, tj. minimální společensky uznanou hranici peněžních příjmů k zajištění vaší výživy a ostatních základních osobních potřeb. Výši životního minima vypočítává banka u každého žadatele individuálně. Například proto, že s počtem vyživovaných dětí nebo dalších osob žijících ve společné domácnosti životní minimum roste.
právnických osob; ISIR – insolvenční rejstřík; CEE – centrální evidence exekucí
k hodnocení údajů o klientech žádajících o úvěr. Úkolem tohoto nástroje je zjednodušit celý úvěrový proces a zároveň zamezit tomu, aby jste byli při žádosti o úvěr hodnoceni na základě subjektivních kritérií. Scoring se opírá o takzvaný skóringový model. Ten bývá založen na databázi existujících klientů, kteří v minulosti čerpali úvěr. V ní je také zaznamenáno, kterým z nich se podařilo úvěr splatit. Pomocí takového modelu a na základě dostupných informací o klientovi se banka snaží co nejlépe odhadnout (a kvantifikovat) míru rizika, že klient žádající o úvěr své závazky nesplatí.
Pomocí scoringu vám banka tak přiřazuje skóre v jednotlivých předem definovaných kategoriích (vzdělání, věk, příjem, bydliště atd.). Platí, že čím vyššího skóre dosáhnete, tím lepší klient v očích banky jste. Scoring je tedy zásadní nástroj hodnocení vaší důvěryhodnosti, spolehlivosti i schopnosti splácet, na jehož základě se banka rozhoduje, zda a za jakých podmínek vám poskytne úvěr.
Všechny finanční produkty, ze kterých si můžete půjčovat peníze – bez ohledu na to, zda této možnosti využíváte – totiž mohou snižovat vaši bonitu. Některé nebankovní instituce ale naopak fakt, že takovou kartu využíváte a řádně platíte, hodnotí jako dodatečnou pozitivní informaci. Tak jako tak platí, že pokud nepřijdete na důvod, proč účet/kartu s možností přečerpání vlastníte, pak takový produkt pravděpodobně nepotřebujete. Pokud ho nechcete nebo nemůžete zrušit, snižte u něj alespoň limit čerpání na minimum. Dejte si záležet na tom, abyste své závazky hradili vždy včas. Když budete platit každý měsíc účty za telefon nebo splátku se zpožděním několika dnů, může to způsobit, že vám v žádné bance úvěr nedají.
a potvrzení. Která potvrzení to budou, záleží na tom, zda jste zaměstnanci, OSVČ nebo pobíráte starobní či invalidní důchod. Bez dvou dokladů totožnosti by to každopádně nešlo. Vezměte si občanský průkaz a k němu buď cestovní pas, průkaz zdravotní pojišťovny, řidičský průkaz nebo
rodný list. ZAMĚSTNANCI: Potvrzení zaměstnavatele o průměrné výši čistého měsíčního příjmu za poslední 3 měsíce spolu s potvrzením, že nejste ve zkušební lhůtě a že s vámi zaměstnavatel nejedná o ukončení pracovního poměru. U zaměstnanců navíc banky až na výjimky vyžadují pracovní
poměr na dobu neurčitou. Některé nebankovní instituce naopak s pracovním poměrem na dobu neurčitou nemají problém. Některé banky požadují výplatní pásky za poslední 3 měsíce potvrzené razítkem a podpisem zaměstnavatele, jinde stačí doložit výpisy z účtu za poslední 3 měsíce (s označením čísla účtu, majitele účtu a jeho adresou). Z výpisu musí být možné jednoznačně určit výši mzdy i její původ. Pozor, s přehledy transakcí ani printscreeny z internetového bankovnictví neuspějete. OSVČ: Přiznání k dani z příjmu fyzických osob za poslední zdaňovací období. U vyšších
půjček od vás banka může požadovat navíc také potvrzení o bezdlužnosti, které vydává finanční úřad. DŮCHODCE: Pokud pobíráte starobní či invalidní důchod, bude po vás banka chtít tento příjem doložit. Stačí vám k tomu alespoň jeden z těchto dokumentů. Důchodový výměr (ne starší než
12 měsíců), potvrzení o pobírání důchodu (ne starší než 30 dní) – to vám vydá správa sociálního zabezpečení, případně 3 měsíční výpisy z běžného účtu (s označením čísla účtu, majitele účtu a jeho adresou).